Monday, October 11, 2010

mencuci hati

salam alayk

bismillahirrahmanirrahim

Allah SWT berfirman yang bermaksud

" APAKAH MANUSIA MENGIRA BAHAWA MEREKA AKAN DIBIARKAN HANYA DENGAN MENGATAKAN, "KAMI TELAH BERIMAN," DAN MEREKA TIDAK DIUJI"

(surah al-Ankabut ayat 2)


alhamdulillah, petang tadi, aNA telah menghadiri program bersama sahabat-sahabat. sedikit perkongsian buat renungan dan amalan diri sendiri dan pembaca

ADAKAH AKU BETUL-BETUL BERIMAN??

  1. Aku menyelak akhbar. Aku membaca dan melihat akan kekejaman Zionis ke atas saudara-saudaraku di Palestin. (kalau kita tidak merasa apa-apa, mungkin kita ada masalah dengan hati kita)
  2. aku memusuhi saudara seislamku kerana mereka melampaui batas, mereka clubbing, berpasang-pasangan tanpa ikatan yang sah, tak pakai tudung blablabla................ aku menceritakan keburukan sahabat-sahabatku... bla.....(andai ini kita, ada masalah dengan hati kita...)
  3. agak-agak, bila kawan aku tengok aku, mereka rasa sejuk hati tak ( mungkin, tanda orang yang sentiasa sujud kepada Allah itu terletak pada dahinya yang hitam, selain itu orang yang sujud kepada Allah dapat menyejukkan hati orang lain apabila dilihat wajahnya)

AMALKANLAH
  1. berzikiralah sentiasa di mulut dan di hati(sekurang-kurangnya dihati)
  2. pakai apa-pun mulakan dengan yang kanan
  3. buang apa pun mulakan dari kiri
  4. baca al-fatihah, selawat dan doa(dan hembuskan) sebelum minum air
  5. al-Quran dan al-Ma'thurat
CUBA TRY TEST
  • tak dengar radio............... hm............
QUOTE Best
"jangan kata saya istiqamah tetapi doakanlah saya istiqamah"

~bergantunglah seepenuhnya kepada Allah~

wallahua'lam


p/s: aNA agak tercuci mendengar talk ustaz tadi



No comments: