Saturday, June 11, 2011

sayangku

bismillahirrahmanirrahim

assalamualaikum warahmatullhi wabarakatuh wamaghfiratu waridhwanu

kau kian membesar
menuju kedewasaan sayang
kadang aku hampir tak percaya
bagai baru semalam aku melihat kau
berlari-lari ke sana ke mari
dengan sikap kau yang keanak-anakkan
kau kerap aku sakat
dek kenakalanku
terkadang aku terkasar dengan kau
itulah aku sayang
ketahuilah jauh di sudut hatiku
aku benar-benar mengambil berat akan mu
apa bisa aku luahkan kasih sayangku

maafkan aku sayang
andai pernah membuat kau terkilan
andai aku pernah bersikap tidak adil pada kau
andai aku menyakiti dirimu
itulah kelemahan aku
inshaAllah
aku sedang berusaha memperbaikinya

kadang-kadang sayangku
aku tak dapat membayangkan
apa mungkin kau berubah
atau tidak
hanya Dia Maha Mengetahui
mudah-mudahan perubahan
yang kita semua lalui
merupakan perubahan
menuju redha Ilahi

saat melihat kau kian menuju kedewasaan
mengapa harus aku bersedih hati
itulah kitaran hidup yang harus dilalui
setiap insan

aku terkenang saat aku mengkendongmu
apa mungkin kau akan memintaku mengkendongmu lagi
ketahuilah, aku seronok sekali dapat mengkendongmu

di mataku sayang
kau masih lagi kanak-kanak
mengapa tidak aku sedar
kau sudah remaja

pesananku padamu sayang
jadilah insan yang mulia
taatilah perintahNYA
ikutilah sunnah rasulNYA
hormatilah dan kasihilah
ibu ayah
berhati-hatilah sayang
jagalah perilakumu
awasi tutur bicaramu
peliharalah kehormatanmu
sayang
jauh lagi perjalanan kita sayang
andai maut belum menjemput
dan dunia belum berakhir
banyak lagi perkara yang harus
kita semua tempuh
banyak pengalaman sedang menanti
untuk kita timba

inshaAllah selagi yang termampu
akan kubimbingmu sayang
andai juga aku tersilap langkahku
tegurlah aku sayang

Ya Allah,
jadikanlah kami berempat
puteri-puteri yang solehah
buat kedua ibu ayah kami
jadikanlah kami pengubat hati mereka
jadikanlah kehadiran kami
benar-benar menggembirakan mereka
jadikanlah kami anak-anak yang berjaya
dan membuatkan mereka berbangga dengan kami
jadikanlah kami anak-anak yang mengenang jasa
pembela mereka di hari tua
Ya Allah,
kukuhkanlah ikatan ini
berkatilah keluarga kami
penuhilah rumahtangga ini
dengan mawaddah dah rahmah
juga dengan cahaya keimanan
sehingga ke syurgaMu
ameen....



p/s: saat ini air mataku seperti ingin mengalir, namun entah mengapa, sikit pun tak terkeluar dari kelopak mata... aku bermohon itu bukanlah petanda, air mata itu sedang membeku di hati ini....

2 comments:

Saefullah said...

terkesan~

aNA said...

terkesan kat part mana??? part menyakat ke? ^_^V