Sunday, January 10, 2016

Diari Bakal Cikgu #DBC 1

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh wamagdiratu waridhwanu

Sekian lama, aNA biarkan blog aNA bersawang, aNA benar-benar merasakan, aNA perlu kembali menulis.

Cerita 1

Selain berkongsi, #DBC (Diari Bakal Cikgu) lebih berbentuk refleksi aNA bagi diri sendiri. Sekiranya kita hanya duduk dan berfikir (itu salahsatu refleksi yang baik), sekiranya tindakan hasil refleksi tidak terus dijalankan, barangkali penyelesaian yang cuba dirangka, tanpa ditulis, tidak dapat memberikan impak yang baik. Sedangkan, kita telah memerah otak, namun akhirnya, apa yang dirangka dalam awan pemikiran (baca: angan-angan) hilang. Rugi kan?

aNA sedar, antara kekuatan yang mendominasi diri aNA adalah lebih kepada afektif (rasnya :P). Kenapa? Sebab aNA mudah terasa, aNA bersifat resposif dan sebagainya yang tak perlu aNA ceritakan semuanya.

Menulis memberi ruang untuk diri kita berkomunikasi dengan diri sendiri. Lebih jujur mungkin.

Selain itu, kelak, musim praktikum (bermula 25 Januari 2016 insya-Allah) aNA akan lebih banyak menulis sesuatu lebih kepada ilmiah (hopefully :P) bagi  penulisan refleksi dan jurnal mingguan. Allahul musta'an.

Maka ruang yang aNA ada dalam platform Midori No Happa inilah ruang untuk aNA membebel dan "berdrama" lebih sikit kan :P

*************************************************************

Drama1

aNA sedang dalam usaha menulis CV dan cover letter untuk hantarkan ke sebuah sekolah swasta di ibu kota. Mana tahu rezeki aNA di situ. Mudah-mudahan, dapat tambah pengalaman aNA dalam dunia pendidikan ini insya-Allah.

Sehingga saat aNA menulis post kali ini, aNA masih belum pasti apa yang perlu aNA tulis dalam cover letter aNA. aNA harap pihak sekolah tak anggap aNA tidak bersunggu atas peluang yang diberikn.

aNA seperti tidak jumpa apa kekuatan aNA sebenarnya yang aNA nak "jual" kepada pihak sekolah. Apa yang aNA mampu sumbangkan sebenarnya? aNA tahu apa yang aNA nak, tapi cukup kuatkah keinginan itu untuk membantu pihak sekolah membaca cover letter dan sekurang-kurangnya membaca CV aNA?

Macam-macam contoh surat aNA baca. Kalau aNA ceritakan kepada dua orang sahabat bekas pelajar UniKL, habis aNA kena sembur. Bakal guru tapi tak yakin dengan diri sendiri, kemampuan diri?! Ya, aNA tak yakin! Cakap bukan main bersungguh, imemberikan hgh expectation which I might, could not meet. (Bahasa terabuq! kata belajaq UK!)

Haish

************************************************

Drama 2

Terus terang, aNA seorang yang competitive. Tapi tak pernah mengaku walaupun tahu (dan aNA percaya keluarga dan sahabat-sahabat rapat aNA sedar. Cuma bila dah besar-besar ni, aNA tak tunjuk sangat. Dalam hati ja)

Walau bagaimanapun, nak dijadikan cerita, aNA mengumpulkan keputusan rakan-rakan sekelas aNA sepanjang DPLI. Maka aNA mendapat maklumat markah kawan-kawan. Apabila aNA semak keputusan rakan-rakan, dalam hati, kecewa ada, sempat bermonolog "agaknya, dalam kelas aku yang nombor 18, nombor akhir". Sedar silap sendiri.... Haish!

Banyak main sangat, kan. Maka, nah, ambik ko! Ini adalah salah satu azam aNA untuk tahun 2016.

"BEST PRACTICUM in IPGM!" ameen.

Ada beran?!!

Buktikan!


************************************************************


Allahu a'lam. Allahul musta'an

Ke arah murabbi versatail

-Ustazah Kimia (?)-

No comments: